Marketingmix prijs




Marketingmix prijs

Nadat het product dusdanig samengesteld hebt, zodat je klanten in een bepaalde behoefte worden Marketingmix prijsvoorzien, ga je de juiste prijs bepalen. Een te hoge prijs zal weinig opbrengsten genereren. Hoe gek het ook klinkt, ook een te lage prijs schrikt potentiële klanten af. Veel mensen ervaren een hoge prijs als een product van hoge kwaliteit. Verkoop je een product van hoge kwaliteit dan moet je er ook een relatief hoge prijs voor vragen. De prijselasticiteit van een product geeft aan wat de “beste” prijs voor een product is. Dit is de prijs met het hoogste rendement op totaal.

Een ander belangrijk element van het bepalen van de juiste prijs is de markt, oftewel de concurrentie. Het is een kwestie van vraag en aanbod naar een bepaald product binnen een bepaalde markt. Op internet zijn de prijzen transparant en daarom voor de consument makkelijk vergelijkbaar. Op de markt is het lastiger om de prijs van die week van bijvoorbeeld verse sla te bepalen. Er zijn maar weinig consumenten die de hele markt afgaan om bij iedere groenteboer te vragen wat een kropsla kost. Om deze reden kun je op de markt eenvoudige met de prijs “spelen” dan op internet. Hoe transparanter de markt des te lastig dit wordt. Vandaag de dag kenmerkt de markt op internet zich ook door vele vergelijkingssites waardoor het lastig is om op de prijs te concurreren. Zeer zeker is het concurreren voor kleine ondernemers onmogelijk doordat er sprake is van schaalnadelen. Grote bedrijven kunnen meer inkomen doen in één keer en dus een lagere prijs bij de fabrikant of groothandel afdwingen.

Belangrijke elementen om verkoop te stimuleren met betrekking tot de prijs zijn de kortingsacties. Deze acties zijn vaak van korte duur, waardoor de consument snel een beslissing zal moeten nemen en sneller tot aankoop overgaat. Er is in dat geval minder tijd om tot een prijsvergelijking over te gaan. Daarnaast kun je ook de consument verleiden door spaaracties of door hogere prijzen waardoor exclusiviteit wordt behaald.